Wil jij een webwinkel beginnen

Door ViaWebshop | Geplaatst op 28 July 2014

1. Bepaal wat je aan wilt bieden
Wanneer je een eigen webwinkel wilt gaan beginnen heb je meestal al wel nagedacht over het product dat je aan wilt bieden. Zorg ervoor dat je een product kiest waar je veel van weet. Producten die je gebruikt uit eigen hobby verkopen kan bijvoorbeeld een goede optie zijn. Het verkopen van een artikel dat je zelf nooit echt gebruikt kan complicaties opleveren als je vragen krijgt erover van klanten.

Verder is het erg belangrijk om te zorgen dat je een uniek assortiment aanbiedt, waar je zelf ook veel van weet. Door veel variaties aan te bieden van 1 product kan je al makkelijk je assortiment verbreden. Daarnaast straalt dit veel kennis uit van je assortiment, zeker als je het in goede productgroepen in weet te delen.

Kijk bij het opstellen van je assortiment ook goed of een product makkelijk online te verkopen is. Hierbij gaat het niet alleen om het aanbod, maar is het ook belangrijk dat een product makkelijk te verzenden is. Je wilt immers niet dat een product kapot aan komt bij de klant en dat je er zelf heel veel moeite aan hebt om het in te pakken. Producten die kunnen bederven zoals eten bijvoorbeeld zijn niet handig om online aan te bieden. Klanten zullen voor deze producten ook veel sneller naar een normale winkel gaan.

2. Verken de markt van jouw producten
Als je een goed idee hebt voor de verkoop van een product wil dit niet altijd zeggen dat je hiermee succesvol zal zijn. Voordat je jouw assortiment online aan gaat bieden is het daarom belangrijk om een marktonderzoek te doen. Hierbij moet je in kaart brengen welke concurrenten er al op de markt actief zijn en wat hun sterke kanten zijn. De zwakke kanten van concurrenten bieden jou mogelijkheden om verbetering aan te brengen op de markt van je productassortiment.

3. Bepaal vooraf hoeveel tijd je in de webwinkel wil steken
Als je succesvol wilt worden met het online verkopen van je producten, dan moet je weten dat er natuurlijk veel tijd, energie en geld in gaat zitten. Het runnen van een webwinkel kan dan ook al snel een dagtaak zijn. Als zelfstandig ondernemer moet je jezelf hiervoor sowieso aanmelden bij de belastingdienst en de kamer van koophandel.


4. Controleer of de verkoop vanuit huis toegestaan is
Bij het starten als ondernemer is het makkelijk en lekker goedkoop om je webwinkel vanuit huis te runnen. Toch is dit niet altijd toegestaan en is het belangrijk om na te gaan bij de gemeente of je hiervoor toestemming krijgt binnen het bestaande bestemmingsplan. De kans bestaat dat de gemeente jouw webwinkel markeert als een normale winkel of detailhandel. Dit zou kunnen betekenen dat je geen toestemming krijgt om de online winkel te gaan voeren vanuit huis.

Beschik je over een huurwoning, dan kan het zijn dat je onder bepaalde bepalingen ook toestemming moet vragen aan de verhuurder. Binnen een hypotheek kan het soms voordelig zijn om je huis op te delen in een bedrijfsdeel en een woongedeelte. Hierdoor kan je in sommige gevallen voordelen op doen voor de inkomstenbelasting.


5. Maak een helder ondernemingsplan
Het starten van een webwinkel brengt veel zaken met zich mee die je moet regelen. Om niet het overzicht kwijt te raken is het erg verstandig om een ondernemingsplan op te stellen. Met het ondernemingsplan weet je zeker dat je niets vergeet. Bovendien heb je het nodig als je een financiering wilt genieten van de bank.


In een ondernemingsplan moet je vaststellen wat je gaat doen. Daarnaast beschrijf je hoe je dit uit wil gaan voeren en wat de kosten en opbrengsten zullen zijn. Binnen een ondernemingsplan moet je ook een marketingplan en een financieel plan opstellen.

6. Geef je onderneming een naam
Met de start van je onderneming zal je een naam moeten hebben voor je bedrijf. Je kan er voor kiezen om een handelsnaam te nemen en een aparte naam voor je webwinkel. Anderzijds kan je er ook voor kiezen om dezelfde domeinnaam aan te schaffen als de naam van je onderneming.


Zorg bij het kiezen van je naam dat eigenlijk voor potentiële klanten al duidelijk is wat je verkoopt. Ook de domeinnaam moet helder zijn en eigenlijk al zeggen waar mensen terecht zullen gaan komen door er naartoe te gaan. Erg belangrijk is dat een naam opvallend is en mensen deze niet snel kunnen vergeten. Voordat je een naam definitief wilt gaan gebruiken moet je even controleren of de naam nog niet bestaat. Dit kan je doen via de website van de kamer van koophandel door te zoeken in het handelsregister.

7. Registreer de domeinnaam van je webwinkel
Als je een goede naam hebt bedacht voor je webwinkel moet je een domeinnaam registreren. Bij de registratie is het belangrijk dat je meerdere extensies registreert. Naast een .nl domein is het ook mogelijk om een .com, .eu of .org vast te leggen. Bestaat je naam uit meerdere woorden dan kan je ook meerdere varianten vastleggen van je domeinnaam met bijvoorbeeld nog streepje er tussen.


Om een registratie te doen van een domeinnaam moet je een bedrijf inschakelen. Naast het vastleggen van een domein kan je hier vaak ook terecht om je webwinkel te hosten. Wanneer je kiest voor een webwinkelpakket met een speciaal systeem van een bedrijf, dan kan je hier vaak de registratie van het domein en de hosting voor een vast bedrag per maand regelen.

8. Ontwikkel je webwinkel of laat hem voor je ontwikkelen

Het inkopen en bedenken van een webshop is natuurlijk zo geregeld, maar een goede website is belangrijk om klanten over de streep te trekken. Met een goede webwinkel kan je klanten aantrekken. Zo is het belangrijk om een goede navigatiestructuur aan te bieden en klanten meerdere opties aan te bieden binnen de webwinkel. Wanneer je de webwinkel laat ontwikkelen zal er wat meer geld mee gemoeid zijn. Een professioneel bedrijf weet echter wel welke zaken belangrijk zijn.

Anderzijds is het mogelijk om via een kant en klaar webshop systeem een webwinkel op te zetten. Voorbeeld van aanbieder is ViaWebshop.nl. Hier kan je terecht voor een kant en klaar pakket waarbij je zelf een lay-out kan inrichten met producten en allerlei extra mogelijkheden zelf toe kunt voegen.

 

 







9. Denk vanuit het oogpunt van je klanten
Wanneer je jouw webwinkel tot een succes wilt brengen, dan is het belangrijk dat je aan de wensen van de klant kunt voldoen. Klanten zoeken vaak gebruiksvriendelijke winkels waar ze makkelijk vinden wat ze zoeken. Ook informatie en details over het product weergeven is een goede keuze om de klant optimaal te bedienen. Zorg niet voor hoge verzendkosten en zorg ervoor dat klanten weten hoe de verzending verloopt. Wanneer je zorgt dat je voorraadinformatie up-to-date is zal een klant eerder bestellen.


10. Ben betrouwbaar naar je klanten en relaties
Om succesvol te worden met je webwinkel is het belangrijk dat een klant je kan vertrouwen. Dit moet je uitstralen in je webwinkel en later ook in je contact en service. Door nette algemene voorwaarden en een privacy policy op te stellen weet een klant al dat er zorg aan de wettelijke eisen van een winkel besteed is. Daarnaast is het belangrijk om goed te communiceren met klanten. Zorg er daarom voor dat klanten een bevestiging krijgen nadat ze besteld hebben en dat je goed communiceert over de status van de order.


Een andere optie die erg veel vertrouwen naar je klanten kan uitstralen is het aanschaffen van een keurmerk. Als je webwinkel over een keurmerk beschikt betekend dit dat je op alle wettelijke eisen gecontroleerd bent en hiervoor bent goedgekeurd. De klant weet direct dat alles vertrouwd is en heeft ook de mogelijkheid om een recensie achter te laten bij de instantie die het keurmerk aan jou verstrekt.

11. Een goede webwinkel staat of valt met zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Op het moment dat jouw online winkel niet goed vindbaar is in de zoekmachines zal het lastig zijn voor klanten om je te vinden. Je moet er dus voor zorgen dat je met relevante zoekwoorden in Google te vinden bent. Dit kan je doen door goede content aan je producten toe te voegen. Een andere optie die je zeer zeker moet doen is het aanpassen van titels en beschrijvingen.


Verder is het erg belangrijk dat je gebruik maakt van social media. Vrijwel iedereen die online besteld heeft wel een Facebook of Twitter account. Op de verschillende media kan je bezoekers aantrekken door middel van links, filmpjes, kortingscodes of winacties. Belangrijk is dus om klanten zelf te activeren en naar jouw website door te linken. Ook reclame middels banners op Google Adwords kunnen werken om nog meer bezoekers naar jouw website te laten komen. Klanten over laten gaan tot bestellen gebeurd namelijk pas echt als ze in de online winkel terecht zijn gekomen.

12. Blijf vernieuwen
Door continu informatie bij te werken en nieuwe producten toe te voegen hou je de webwinkel interessant. Het bijwerken van je site kost natuurlijk wel wat tijd, maar zolang je interessant blijft voor klanten zullen de bestellingen uiteindelijk vanzelf volgen. Zorg er niet alleen voor dat je producten verbeterd, maar ook het constant bieden van de optimale service is voor klanten erg belangrijk.