De Duitse e-commerce markt

Door ViaWebshop | Geplaatst op 30 June 2014

Bij het online bestellen van producten is de afstand vaak de grootste uitdaging voor een web winkelier. Duitse consumenten zijn vaak huiverig van het online shoppen, omdat zij denken dat het online winkelen niet direct veel voordeel op kan leveren. Ondanks deze gevoelens van de Duitsers is het toch mogelijk om een goedlopende webshop op te zetten op de Duitse markt.

Ben bereikbaar en zorg dat er voldoende informatie aanwezig is bij je producten
Na een onderzoek dat is gehouden onder een grote groep mensen die wel eens online besteld is gebleken dat service voor de Duitsers erg belangrijk is. Zo willen potentiële klanten op allerlei manieren contact op kunnen nemen en is het antwoord op de vragen essentieel. Een goede stap die je zou kunnen zetten om klanten op het gebied van service te bedienen is het maken van een FAQ pagina in je webshop. Door antwoord te geven op de meest gestelde vragen over leveringen, betalingen en kosten heeft de klant direct een antwoord en is de kans dat er een bestelling volgt des te hoger.

 

 



Contactmogelijkheden voor klanten zijn het meest belangrijk
Bij het contact leggen van potentiële klanten met jouw webshop is het belangrijk dat je iets aanbied waarmee je snel antwoord kunt geven. Het verzorgen van een telefonische helpdesk of live chat werkt dan ook in de meeste gevallen erg goed, waarmee je serviceniveau ook meteen stukken hoger komt te liggen. Door snel antwoord te geven hebben klanten makkelijker de nijging om het product bij jou te kopen en niet eerst nog eens verder te gaan zoeken. Ook kun je klanten met een snel antwoord makkelijk kortingen of gratis verzending aanbieden, zodat je ze in een simpel gesprek eigenlijk direct al over de streep kunt trekken.

Win het vertrouwen van potentiële Duitse klanten
Door middel van een goed servicelevel en het uitstralen van vertrouwen kan je een klant met een webshop in Duitsland voor je winnen. Een goede truc is dan ook het aanschaffen van een keurmerk. Stichtingen, verenigingen of bedrijven die een keurmerk uitgeven zullen deze verschaffen als je aan alle wettelijke eisen voldoet. Dit geeft direct vertrouwen aan de klant door middel van het keurmerk logo, omdat de klant hiermee weet dat je webshop betrouwbaar is en er aan alle eisen van de wet wordt voldaan.

Zorg voor een professionele productuitstraling
Wanneer je een assortiment met producten hebt is het heel belangrijk dat klanten informatie over het product kunnen zien.  Met een goede begeleidende tekst wordt je webshop in Google goed gevonden. Daarnaast is het zo dat klanten altijd wel vragen hebben over een product. Door in de productomschrijving alle details te vermelden waar vragen over kunnen komen, heb je één probleem getackeld. Hiermee zorg je ervoor dat klanten niet met vragen blijven zitten en dus precies weten wat ze krijgen wanneer ze een product uit jouw assortiment aanschaffen. Als klanten jouw producten makkelijk kunnen bestellen en afrekenen is de kans op  bestellingen des te hoger. Win dus een klant voor jezelf door het ze zo makkelijk mogelijk te maken.