Keurmerk webwinkel

Door ViaWebshop | Geplaatst op 20 June 2014

Met een keurmerk voor je webwinkel geef je middels een logo aan dat je bijvoorbeeld een bepaalde kwaliteit kunt leveren. Met bijvoorbeeld een EKO Keurmerk voor biologische voeding of het CBF keurmerk voor goede doelen wordt het voor klanten direct duidelijk wat je levert of waar je voor staat. De eigenaar van het keurmerk is in vele gevallen een persoon of organisatie. Deze controleert producten, maar ook de webwinkel of je voldoet aan bepaalde eisen.

Naast het keurmerk voor producten zijn er ook keurmerken die specifiek staan voor bepaalde diensten. Aan zo’n keurmerk kan je dan zien dat een bedrijf bijvoorbeeld erkend is voor het leveren van een dienst. Voorbeelden hiervan zijn autobedrijven met het Bovag Keurmerk of Erkende installatie bedrijven.

Straal vertrouwen uit met een keurmerk in je webwinkel
Ook webshops hebben de mogelijkheid om een keurmerk aan te schaffen. Bekende keurmerken zijn het Qshops keurmerk, Thuiswinkel Keurmerk en het Webshop keurmerk. Voordat je met een webshop aan kunt sluiten en het keurmerk mag voeren gaan er wel wat stappen aan vooraf. Allereerst zijn al deze keurmerken op basis van een abonnement met een maandelijkse bijdrage. Hiervoor krijg je met je webwinkel een aantal zaken terug. Allereerst wordt jouw online winkel gekeurd, waarbij er gekeken wordt of de winkel voldoet aan de wettelijke eisen. Hierbij is het belangrijk dat klanten niet verplicht vooraf dienen te betalen. Je bent niet verplicht om klanten achteraf te laten betalen met een acceptgiro. Een goede optie om klanten toch niet direct af te laten rekenen is bijvoorbeeld het aanbieden van verzending onder rembours.

 



Zorg dat alles goed geregeld is en win het vertrouwen van je klant
Naast de betaalmiddelen is het voor het keurmerk natuurlijk ook belangrijk dat je jezelf houdt aan andere wettelijk vastgelegde bepalingen. Zo moeten klanten het recht hebben om een artikel te retourneren onder bepaalde voorwaarden. Een ander belangrijk punt voor de keuring is dat klanten een bestelling zonder opgaaf van reden kunnen annuleren, zonder dat ze ergens aan vast zitten. Hierbij ben je verplicht om het geld fysiek retour te storten en mag je het tegoed bijvoorbeeld niet in een kortingscode terug aanbieden. Wanneer alle zaken op orde zijn, betekend het dat klanten in jouw webshop veilig kunnen winkelen. Van de organisatie van het keurmerk krijg jij hiermee toestemming om het keurmerk te voeren en zal jouw winkel ook op de website van het webwinkel keurmerk terug te vinden zijn.

Als je met je webshop aangesloten bent en je hebt een keurmerk zullen klanten ook makkelijker over de streep getrokken worden om producten te kopen. Met het keurmerk straalt je webshop direct uit dat klanten veilig kunnen winkelen. Het keurmerk laat jouw klanten weten dat alles via jouw online winkel compleet volgens de geldende wetten wordt uitgevoerd. Doordat klanten op het keurmerk verder kunnen klikken hebben ze de mogelijkheid om te zien dat je ook echt gecertificeerd bent. In de meeste gevallen is het zelfs mogelijk voor klanten om een recensie